مقالات ما

متغیرهای ضروری و غیر ضروری در WPS و PQR

اصلاً WPS جوشکاری چیست؟ و چرا مهم است؟

از ابتدای قرن ۲۰‌ام میلادی که جوشکاری به عنوان یک روش نوین و سریع برای ساخت قطعات معرفی شد با مزیت‌های فوق‌العاده‌ایی که نسبت به ساخت سازه‌ها با پرچ و پیچ و مهره داشت به‌سرعت محبوب شد و باعث شد که ساخت قطعات با سرعت زیادتری انجام شود. امـا این ابتدای مسیر بود چرا که صنعتگران بــه زودی متوجه شده‌اند اتصالات جوشی بر خلاف اتصالات پین و پرچ می‌توانند از بازه کیفیتـــی ضعیف تا بسیار خوب تفکیک شوند. و در برخی از سازه‌های صنعتی که با روش جوشکاری ساخته شده بودند، شکست اتصالات جوشی سبب خسارات‌های مالی و جانی بسیاری شدند.

از آنجایی که این مسئلـه غیر قابل توجیه بود صنعتگران و محققان سعی کردند پارامتر‌های متغیر جوش را مورد ارزیابی قرار بدهند و آنهـا را به‌نحوی دسته‌بندی کنند که با رعایت آن‌ها بتوان به کیفیت یکسانی در جوش رسید.

برای مثــال اگر جوشکاری را معادل آشپزی در نظر بگیــریم، WPS جوشکاری معادل دستور پخت غذا است و همانطور که ما انتظار نداریـم با دستور پخت خورشت قورمه سبزی به جوجه کباب برسیــم اگر WPS جوشکاری بدرستـی توسط فرد باتجربـه تهیــه شده باشد به یک جوش با کیفیت خواهیم رسید. لذا در این مسیر استاندارد‌هایی تدوین شد.

استاندارد‌های جوشکاری برای اجرای یک جوش با کیفیت

پس نتیجـــه می‌گیریم که برای رسیدن رسیدن به یک جوش با کیفیت و تکرار‌پذیر استفاده کردن از WPS جوشکاری یا دستور العمل جوشکاری غیر قابل اغماض است.

از اولین مؤسسه‌هایی که سعی در تدوین استاندارد‌های لازم برای جوشکاری کرد، انجمن مهندسین مکانیک آمریکا ASME بود [ انواع استاندارد‌های مهندسی مکانیک را مطالعه کنید ] که برای انجام جوشکاری، طبق راهنمــای استاندارد ASME بخش IX نیاز به اطلاعات زیر داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *